Más ápolók ötletei

Egy hozzátartozó ápolása megváltoztatja életünket, gyakran olyan érzéseket keltve bennünk, amilyeneket még nem tapasztaltunk életünk során. Néhányan úgy érzik, hogy a hozzátartozó ápolása kizárólag az ő felelősségük, ezért senki más nem végezheti helyettük. Kényelmetlennek éreznék, ha másoktól kérnének segítséget, és úgy gondolják, hogy senki más nem ápolhatja a hozzátartozót olyan jól, mint ők, de az is előfordul, hogy a hozzátartozó nem fogad el gondoskodást senkitől rajtuk kívül. Minden helyzet más, de sokan tapasztalják, hogy ápolt személy iránt érzett szeretet és a gondoskodás okozta jó érzés időnként keserűségbe csap át, amiért az ápolás az egész életüket megváltoztatta. Ez olyan érzésekhez vezethet, mint a bűntudat, a feszültség, a düh és a kimerültség. Tudatosítsa magában ezeket az érzelmeket, és beszéljen róluk egy közeli baráttal vagy egy támogató csoporttal.

Teljesen természetes, ha az ember néha segítséget kér

A barátok és a családtagok nagy segítséget nyújthatnak, ezért soha ne féljen attól, hogy esetleg visszautasítják kérését. Több mint valószínű, hogy csodálják, amit Ön tesz, és az Ön tevékenységéhez ők is szívesen hozzájárulnának. Nem a gyengeség jele, ha segítséget kér. Ezt az időt felhasználhatja arra, hogy önmagával foglalkozzon, így még jobban tudja teljesíteni ápolási tevékenységét.

Kérje meg a családtagokat, hogy vállaljanak magukra bizonyos ház körüli teendőket, vagy a hét meghatározott részében nyújtsanak segítséget. A legjobb, ha ezeket családi összejövetelek keretében beszélik meg, mert mindenki szívesebben segít, ha látja, hogy a többiek is így tesznek. Készítsen beosztást, így mindenki beválthatja ígéretét – és bátorítsa a családtagokat arra, hogy végezzék párban a munkát, ha úgy érzik, hogy egyedül nem megy.

Fogadjon el minden segítséget barátaitól. Ha nem tud eljutni a boltba, de a barátai éppen oda mennek, biztosan nem jelent nekik kényelmetlenséget, ha Önnek is hoznak egy pár dolgot. A ház körüli teendőkben is segíthetnek, például lenyírhatják a füvet. A barátok nem csak közvetlenül a hozzátartozó ápolásában segíthetnek – minden segítségük értékes időt szabadít fel az Ön számára, amelyet pihenéssel tölthet.

Ossza meg érzéseit: pozitívat, negatívat egyaránt!

Mindannyian tudjuk, hogy az inkontinenciával küzdő betegek ápolásában vannak jobb időszakok, és bizony hullámvölgyek is. Vannak kényelmetlen pillanatok, vidám percek és vannak percek, amikor érzi, hogy mennyire hálás feladat valakit a lehető legjobban ápolni. A tapasztalatok megosztásával segíthet és bátoríthat más hasonló helyzetben lévő embereket, és lelki egyensúlyát is megőrizheti. Üljön össze hetente vagy havonta az ápolásban segítő családtagokkal és barátokkal. A pozitív és negatív élmények megvitatásával biztos támaszra tehet szert, és megértő környezetben eresztheti ki a fáradt gőzt.

A harag és a frusztráció kezelés

Ápoltja néha frusztráltnak érezheti magát, és előfordulhat, hogy ezt Önön vezeti le. Ilyenkor mindig gondoljon arra, hogy nem önszántából került ebbe a helyzetbe. A körülmények kényszerítik erre, és ez lesújtó lehet számára. Törekedjen arra, hogy haragját a beteg egészségügyi állapotára irányítsa, ne pedig a személyre, aki a betegséggel küzd. Néha egy harmadik személy jelenléte csökkentheti a feszültséget, és segíthet elsimítani a vitákat.

Írja ki magából!

A pozitív és negatív élmények feldolgozásának egyik legrégebbi és leghatásosabb módszere az írás. Talán ezért olyan régi szokás a naplóírás. Természetesen egy nehéz nap után senkinek nincs energiája regényt írni. Egy héten egyszer azonban lejegyezheti, hogy mi az, ami jól sikerült, és mi az, ami kevésbé. Vegye sorra a pozitív dolgokat, és találja ki, hogyan építhet rájuk a következő héten. Ezután tekintse át a rossz dolgokat, és gondolja át, hogy hogyan csökkenthetné azokat a minimumra.

Az Ön egészsége legyen az első!

Nem kérdéses, hogy a jó ápolónak tökéletes egészségi állapotban kell lennie, ezért ha nem érzi jól magát, tegye meg a szükséges lépéseket. Nagyon könnyű például elfeledkezni az egészséges táplálkozásról az ápolás közben – az idő rohan, ezért csak sebtiben bekapunk valamit. Próbáljon meg három főétkezést beiktatni naponta. Máris több lesz az energiája, és jobban érzi magát a bőrében.

Egy kis szünet sokat jelenthet

Ne magát hibáztassa, ha úgy érzi, hogy a hullámok összecsapnak a feje felett. Idő kell ahhoz, hogy hozzászokjon az új felelősséghez és ahhoz, hogy mostantól másképp kell szerveznie a dolgokat. A rendszeres pihenők különösen fontosak. Veregesse magát vállon a jól végzett munka után, aztán tartson szünetet – megérdemli.

Egy kis friss levegő

Utoljára talán nagymamájától hallotta, de a friss levegőt valóban nem helyettesíti semmi (ha az időjárás engedi). Még egy öt perces séta is elég a háztömb körül ahhoz, hogy kiszellőztesse fejét és más megvilágításban lássa a dolgokat. Próbáljon meg világosban kijutni a levegőre minden nap, hogy felvidítsa lelkét (és megnövelje szervezete D-vitamin szintjét). Ugyanez vonatkozik a hozzátartozóra is, tehát bátorítsa, ha időnként szívesen kimenne a friss levegőre.

Kényeztesse magát!

Iktasson be a napjába kényeztető perceket. Minden reggel jelöljön ki egy időpontot, amikor csak magával fog foglalkozni – olyat fog tenni, amit örömmel vár. Ez lehet egy csokis süti délután háromkor, egy pohár bor a nap végén vagy egy hosszú, forró fürdő. Bármi is legyen, tervezze meg, ragaszkodjon hozzá és élvezze ezeket a perceket.

Legyen büszke arra, amit tesz!

Keményen dolgozik, de vajon milyen gyakran jut eszébe az a sok jó, amit a hozzátartozójának nyújt: a kényelem, az ápolás, a méltóság megőrzése? A dolgokat gyakran rutinból végezzük, és elfeledkezünk ezekről. Időről időre emlékeztesse magát, hogy büszke lehet arra, amit tesz. Az ápolók fontos és értékes tagjai a társadalomnak. Néha Önnek, néha családjának és barátainak kell emlékeztetniük magukat erre.

Kérjen tanácsot szakértő szervezetektől!

Lehetséges, hogy az Ön környezetében is találhatók gondozóközpontok vagy egészségügyi szervezetek. Amennyiben igen, akkor lehetősége van ápoltját pár órára gondoskodó kezekre bízni, és ezt az időt önmagára fordítani. Ez azért is kedvező megoldás, mert ilyenkor ápoltjának is lehetősége van másokkal szocializálódni. Ezek a szervezetek gyakran szállítást is vállalnak, rendszeres tevékenységeket, például kirándulásokat szerveznek, és kisebb étkezésekről is gondoskodnak. Alkalmanként étel-házhozszállítást is vállalnak. Látogasson el a caféba, ahol további tanácsokat kaphat a hozzátartozója ápolásával kapcsolatban.

Érdemes körbenézni, mert néhány patika ingyenes házhozszállítást vállal, az iskolák, kollégiumok vagy ifjúsági csoportok tanulói vagy tagjai pedig gyakran keresnek önkéntes munkát. Ha közösségi munkát keresnek, akkor lehetséges, hogy Ön is igénybe tudja venni segítségüket.

A legtöbb helyen igénybe lehet venni hivatásos ápolók segítségét is, akik házhoz jönnek, és vállalják ápoltja gondozását. Ezt az időt kihasználhatja arra, hogy barátaival találkozzon vagy csak egyszerűen magával törődjön. Ha hosszabb szabadságra szeretne utazni, érdemes olyan ápoló otthont keresni, amely hosszabb időre is vállalja ápoltja gondozását.

Számos szervezetet talál a hasznos hivatkozások között, de érdeklődhet a helyi egészségügyi hatóságnál is a környéken működő segítő szolgáltatásokról. Nézzen utána, hogy lakóhelye közelében milyen szolgáltatások vehetők igénybe.

Vegye fel a kapcsolatot más ápolókkal!

Keressen egy támogató csoportot, ahol olyan környékbeli emberekkel találkozhat, akik szintén szeretteiket ápolják. Önbizalmat ad, ha meg tudja osztani élményeit hasonló helyzetben lévő emberekkel – és hasznos tanácsokat is kaphat.

Képezze magát!

Ha rendszeresen értesül az új ötletekről, termékekről és technikákról, amellett, hogy a legjobb termékeket tudja kiválasztani önmaga és ápoltja számára, sok hasonló helyzetben lévő emberrel is találkozhat. A legújabb híreket igyekszünk megjelentetni a faliújságon.

Ha hasznos tanácsa van azzal kapcsolatban, hogyan gondoskodhat saját magáról ápolóként, kérjük küldje el ötleteit, így mások is hasznosíthatják tapasztalatait.