3 bevált tipp, hogy csökkentsd a vizeletcsepegést

Amerikában már egyre többen mernek inkontinenciával kapcsolatos problémájukról beszélni. Az alábbi tippek is a tengerentúlról származnak, segítenek az inkontinenciában szenvedők hétköznapi életet megkönnyíteni.

Az inkontinenciával elő betegek nagy része nem beszél problémájáról – különösen, ami az európai nőket illeti –, éveken át „struccpolitikát” folytat, s inkább visszavonul a társasági élettől, hogy elkerülje a kellemetlen helyzeteket. Pedig a problémát érdemes a megfelelő szakemberrel időben diagnosztizálni. Az érintettek egy része aktív dolgozó, így ez a betegség kellemetlenséget okozhat a munkahelyén is, nehezebbé válhat a szociális érintkezés.

Nagyban megkönnyítik az egyéni tisztaság fenntartását a gyógyszertárakban és szaküzletekben kapható inkontinencia betétek, pelenkák. Használatuk kényelmes, így javul az érintettek közérzete, és nem érzik, hogy betegségük miatt vissza kell vonulniuk a társasági élettől, aktívak maradhatnak. A jó közérzethez ugyanakkor rendkívül fontos a megfelelő higiénia is.

Életmódtippek Amerikából

Lássuk, milyen fontos életmódbeli tippeket adnak az amerikai Harvard Egyetem szakorvosai:

1. tipp – napló vezetése

Vezess naplót étkezéseidről, az elfogyasztott ételekről, italokról. Jegyezd fel, hogy naponta hány alkalommal fordul elő vizeletcsepegés vagy vizeletvesztés, majd összesítsd a hetet. Lehet, hogy ez kezdetben fölöslegesnek és fárasztó munkának tűnik, a szakorvosi tapasztalatok szerint azonban jóval könnyebb rájönni azokra az életmódbeli faktorokra, amelyek a vizeletürítést és inkontinenciát kedvezőtlenül befolyásolják. Ha ismered a panaszaidat (például köhögés vagy nevetés alatti vizeletelcsepegés, gyors és sietős vizelési kényszer), akkor mindezt oszd meg az orvosoddal. Készíts listát gyógyszereidről, hiszen bizonyos hatóanyagok is szerepet játszhatnak az inkontinencia felerősödésében.

2. tipp – vizelethajtó ételek, italok

Amennyiben alkohol, kávé és más koffeintartalmú vagy szénsavas italok, gyümölcslevek, bizonyos gyümölcsök (eper, sárgabarack, szilva, szőlő, ananász, guava) kerülnek terítékre, készülj fel a gyakoribb vizelésre!

3. tipp – dohányzás, túlsúly

Mivel a nikotin is erős hólyagirritáns, a dohányzástól pedig gyakrabban köhögünk, jóval nagyobb az esélye a vizeletcsepegésnek. A túlzott testtömeg szintén nagy szerepet játszik a hólyagirritációban, ezért nagyon fontos, hogy minél előbb csökkentsd a testsúlyod.