7 tipp, hogy elviselhetővé tedd inkontinenciád

Ki ne szeretné elkerülni a műtétet és a gyógyszereket? Ki ne lenne szívesen büszke arra, hogy lényegében sikerült kikezelnie magát az inkontinenciából? Most itt a lehetőség!

Első tipp – állj a mérlegre!

Mérlegeld, nem volna-e jobb amúgy is kicsit könnyebbnek lenned? Ha normális a súlyod, örömödben ne kezdj el hízni! Ha van fölösleged, készíts tervet a lassú fogyásra. Világszerte a túlsúly az inkontinencia egyik leggyakoribb kísérője. A nőknek egy okkal több, hogy csinosak legyenek, csinosak maradjanak! A férfiaknak, hogy vonzó maradjon testük! Kérd ki orvosod tanácsát a megfelelő fogyókúra kiválasztásában!

Második tipp – nézd meg, mit eszel, mit iszol!

Mindig igyál elegendő folyadékot, de két liternél ne sokkal többet, és főként ne vizelethajtó hatásúakat. Vannak ételek, s főként italok, amelyek hihetetlenül gyorsan a mellékhelyiségbe parancsolják az embert. Erős vizelethajtó hatású a kávé, a narancs, a cseresznye, az alkoholos italok, egyes teák, általában a koffeintartalmú italok. A meglepetések elkerülése érdekében ezekből érdemes kevesebbet lehajtani, különösen azelőtt, hogy indulni készülsz a fürdőszoba biztonságos közelségéből.

Egy kicsi füzetben érdemes naplót vezetned, mit fogyasztottál akkor vagy előző este, amikor zavaró vizelettávozást tapasztaltál, vagy éjszaka arra ébredtél, hogy sürgősen ki kell menned. A székrekedést okozó ételek is kerülendők, mert az erőlködés megint csak fokozza az inkontinencia esélyét. Fogyassz sok folyadékot tartalmazó, rostdús ételeket.

Harmadik tipp – mozogj!

A rendszeres testmozgás akkor is fontos, ha olyankor fokozottabb a vizeletvesztés. A legjobb, ha a rendszerességet olyan intim- és gáttornában jártas szakembernél kezded, aki egyéb sporttevékenységre is tanácsot tud adni.

A sportok közül az akaratlan vizeletvesztés szempontjából a legkevésbé ajánlottak az atlétikai ugrások, és egyáltalán minden ugrálással, futással járó sport, így a kosárlabda, a röplabda, a szertorna, az aerobik, a kocogás, valamint a súlyemeléssel járó body building. Nem ajánlott a lovaglás. Nyugodtan választhatod azonban a vízi sportokat, az úszást, a kerékpározást, korcsolyázást, görkorit, a síelést.

Az intimtorna-foglalkozásokon tanultakat otthon is gyakorolni kell. Egy egyszerű gyakorlat, amely segít a gondok megelőzésében és gyógyításában:

  • Sokszor egymás után (20-szor, 50-szer) húzd össze, majd lazítsd el a farizmokat.
  • Megtelt hólyaggal akaratlagosan szakítsd meg a vizeletürítést, és többszörire engedd ki a felgyűlt vizeletmennyiséget.
  • A hólyagtréning nem egyenlő a vizelet hosszas visszatartásával. Ilyenkor csak azt gyakorlod, hogy egy kicsit mindig kihúzd az inger jelentkezése és a tényleges vizeletürítés között eltelő időt.
  • Negyedik tipp – rendszeresség és higiénia a mellékhelyiségben!

    Lehetőleg ne tartsd sokáig a vizeletet. Vizeletürítéskor válassz kényelmes testhelyzetet. Idegen helyen jobb nem leülni a vécéülőkére a fertőzésveszély miatt. A legjobb, ha lehetőleg otthon, indulás előtt sikerül elintézned a „folyóügyeket”. Így út közben nem ér meglepetés, nem kell majd semmit visszatartanod.

    A legfontosabb azonban a rendszeresség, amelyre sohasem késő rászokni. Napirended kialakításában figyelj arra, hogy a reggelt lehetőleg vizelet- és székletürítéssel kezdd, étkezés előtt menj el vécére. Lefekvés előtt is ürítsd ki az addig felgyűlt vizeletet.

    Ötödik tipp – beszélj róla, segíts másoknak!

    Sokkal többen küszködnek inkontinenciával, mint gondolnánk. Sokat segíthetnek egymásnak, akik ismerik a problémát, ha tapintatosan beszélni kezdenek róla. A legrosszabb a szégyen és a kínos hallgatás. Együtt könnyebb nekikezdeni minden újnak. Akár a dohányzásról való leszokásnak is! A dohányzás miatti köhögés csak nehezíti a vizelet visszatartását! Talán most együtt sikerülne leszokni!

    Hatodik tipp – figyelj a szerelmi életedre!

    A rendszeres nemi életet élőknél az orgazmus medenceizom-edző szerepének köszönhetően a vizelettartásban érintett izmokat is edzi. A nemi élet korai megkezdése csakúgy, mint a gyakori partnerváltás, nem kedvez az altest egészségének, a fertőzésveszély, a nem megfelelő partnerrel élt nemi élet okozta gátlásosság miatt. Ugyanakkor az intimtorna felpezsdítheti a szerelmi örömöket, ha már hűséges társra találtál.

    Hetedik tipp – kezdd minél hamarabb!

    A terhestorna, a helyes felkészülés a szülésre segíti a normális hüvelyi szülést, amellyel az altest egészsége a leginkább megőrizhető. A hüvely és a hólyag kímélése nem indok arra, hogy a mama a császármetszést válassza. Igaz ugyan, hogy közvetlenül a szülés után a császármetszés megóv az inkontinenciától, de hosszú távú vizsgálatok bizonyítják, hogy a császárosok javára mutatkozó különbség a kor előrehaladtával elenyészik.

    A szülés után a probléma általában magától elmúlik, amikor a baba, a méhlepény és a magzatvíz súlya már nem nehezedik rá a hólyagra. Normális lefolyású szülés után csak a nők negyedénél marad fenn bizonyos mértékű inkontinencia, amely azután idővel tovább csökken.

    Normál szülés után a nemi élet regenerálja az érintett izmokat, de később, a változás korában, illetve a szexuális élet intenzitásának csökkenésével a vizelettartási nehézség várhatóan megint kiújul. A jövőjükre gondoló asszonyok ezért igyekeznek minél hamarabb segíteni szervezetüknek a szülés utáni regenerálódásban. Erre a legalkalmasabb a gátizomtorna. A szülés utáni hatodik hetet érdemes kivárni a gyakorlatok kíméletes elkezdésével.