Az inkontinencia hatékony ellenszere

A gátizomtorna sokak előtt már nem ismeretlen fogalom. Vannak azonban súlyos tévhitek is vele kapcsolatban. Ideje mindet tisztázni!

A gátizomtorna gyakorlása eleddig szinte hihetetlen gyógyulási arányt eredményezett. Azok a betegek, akik a tornát a gátizomgyengülés első tüneteinek jelentkezésekor elkezdték, és 10 héten át napi rendszerességgel folytatták, ma tünetmentesen élik az életüket. Igaz, a sikeres kezelés elengedhetetlen feltétele az életmód megváltoztatása is.

Egyénre szabott tréning

A tanfolyamról dr. Balogh Katalin belgyógyászt, szakokleveles gátizomtorna-trénert kérdeztük, aki elmondta, hogy a 10 órás oktatás állapotfelméréssel kezdődik. Az ehhez szükséges kérdőív kitöltésére azért van szükség, mert a tanfolyam végeztével minden résztvevő egyénre szabott tréninget kap, amely igazodik aktuális állapotához, esetleges kísérőbetegségeihez. Az órák között a kliensek házi feladatot is kapnak, amelynek segítségével hozzászoknak a rendszeres intimtornához.

Kérdésünkre, hogy naponta mennyi időt kell a gyakorlásra szánnunk, a doktornő megnyugtatott: a reggeli gyakorlatok elvégzése összesen 2 percet, az esti torna 10-15 percet vesz igénybe. A tanulási folyamaton belül az intimtorna trénerek különös hangsúlyt helyeznek az életmód-változtatásra. Fontos az időben történő, erőlködés nélkül végzett vizelet- és székletürítés, a kellő mennyiségű folyadékfogyasztás (legalább 2 liter naponta) és a magas rosttartalmú ételek bevitele a táplálkozásba.

A helyes testtartás szintén jelentős szerepet kap a gátizmok védelmében. Amikor ugyanis görnyedten ülünk, a mellkas csontos „kosara” összenyomja a hasüreget, és ez a hasűri szerveket alulról támasztó medencealapi izmokat terheli. A túlsúly szintén nagyobb terhet rak a gáttájékra. Kerülni kell a szűk ruhákat, a szoros övet, illetve vizeletvesztés esetén a kemény sarkú cipők használatát, mert ez járás közben erős zökkenésekhez vezet. A tanfolyam lényeges elemei közé tartozik a stresszoldás fontosságának hangsúlyozása.

Az intimtorna eredménye a medencealap erejének, gyorsaságának, állóképességének és koordinációs készségének javulása. Ez utóbbi az izmok szorítási és lazítási készségét, az állóképesség pedig az izomzat edzettségét takarja.

Kiknek ajánlott?

Dr. Balogh Katalin tanfolyamain a résztvevők többsége panaszmentes, és a tréninget a tünetek kialakulásának megelőzése érdekében végzik el. Járnak hozzá egészséges nők, akik szexuális kultúrájukat szeretnék fejleszteni, és fontosnak tartják egészségük megőrzését is; középkorú hölgyek, akik aktívan készülnek fel a változókorra. Tanfolyamait lelkes kismamák is látogatják, akiknek segít a szülésre való felkészülésben és a szülés utáni rehabilitációban.

– Szerencsére – meséli a doktornő – egyre többen jönnek el hozzám olyan nők, akik szőnyeg alá söpörték a vizelet- és székletinkontinencia kellemetlen tüneteit, illetve azok a betegek, akik számos műtéten estek át. A torna segít a tünetek hatékony kezelésében, a nőgyógyászati, urológiai, illetve proktológiai műtétek rehabilitációjában, és a rendszeres gyakorlás jelentős szerepet játszik az eredményesség fenntartásában. Az gátizomtorna egy további, fontos javallata azokat a betegeket érinti, akiknél központi idegrendszeri zavart diagnosztizáltak: Alzheimer-kóros, Parkinson-kóros, illetve sclerosis multiplexes betegeket. Az ő esetükben a betegség természete miatt mindenképpen várható az inkontinencia, de az intimtorna gyakorlása kitolja megjelenésének időpontját.

Kiknek nem ajánlott?

Vannak viszont olyan állapotok is, amelyekben a gyakorlás kifejezetten ellenjavallt. A doktornő szerint nem ajánlott a torna veszélyeztetett terhesség idején; miómás betegeknek, akiknél a mozgás vérzést produkál, illetve kismedencei gyulladással kezelt betegeknek, akiknek a gyakorlás fájdalmat okoz.

Tévhitek a hüvelyi izomtornával kapcsolatban

Mindenhol végezhetők a gyakorlatok

Miért is nem jó, ha valaki a buszmegállóban ácsorgással töltött idő alatt tornáztatja hüvelyizmait? Leginkább azért, mert a medencealapi izmokat fokozott terhelésnek tesszük ki, ha mozgás közben az összes hasüregi szerv rájuk nehezedik. Az gátizomtorna gyakorlatait ezért fekvő és ülő pozícióban kell végezni, hogy a megerőltetés idejére tehermentesítsük a gátizmokat. Amennyiben ezt nem tesszük meg, a fokozott erőkifejtés közben az izmok megnyúlnak, megsüllyednek, és ezzel nagyobb kárt okozunk magunknak, mint gondolnánk.

A hüvelyi súlyok segítenek

A hüvelyi súlyok használata szintén nem ajánlott. Az izmok ez esetben szintén függőlegesen vannak összehúzva, és – mivel a folyamatos, 10-15 perces erőkifejtés az izomcsoportban gyakorlatilag lehetetlen – ez ugyancsak az izmok megnyúlásához, gyengüléséhez vezet. Ezen túl a súly a hüvely falához feszül, ahol emiatt lelassul a vérkeringés, és az izom tápanyagellátása is hiányt szenved.

Jó tréning a „megszakításos” vizelés

A következő tévhit a vizeletsugarat érinti: rendszeres „elzárogatása” vizeletürítés közben nemcsak erős pszichés gátat épít ki bennünk – hiszen az ürítésnek megkönnyebbüléssel kell járnia, nem korlátozással –, de a húgyhólyagban maradó (reziduális) vizelet pangása fokozott kockázatot jelent a visszatérő hólyaghurut kialakulására is.

Ezeknek a gyakorlatoknak elvégzését dr. Balogh Katalin szakmai megfontolásokból nem javasolja. Belső izmaid karbantartásához viszont nagy segítséget nyújthat a felkészült tréner segítségével elsajátított, korrekt mozgásprogram, amelynek megismerését akár ma is elkezdheted!