Az inkontinencia kezelése – műtét nélkül!

A jó orvos csak a legvégső esetben nyúl gyógyszer, pláne szike után. A jó beteg pedig minden egyéb lehetőséget kipróbál! Melyek ezek?

Izomedző gyakorlat teszi a mestert

Az akaratlan vizeletvesztés tüneteire, főként a stressz-inkontinenciára számos fizioterápiás módszer, mozgás- és elektroterápia létezik, amelyek nagyon hatékonyak lehetnek megelőzésre és enyhe tünetek kezelésére.

Alkalmazhatsz gátizomtorna gyakorlatokat, melyek lényege a húgycső körül elhelyezkedő izomcsoportok edzése és akaratlagos mozgatása. Emellett az alhas és a comb, valamint a fenék izomzatát is rendszeresen tornáztatni kell. A megfelelő gyakorlatokkal az enyhe tüneteken 3-5 hét alatt teljesen úrrá lehet lenni, de természetesen ekkor sem szabad abbahagyni őket. A folyamatos tréning továbbra is szükséges. A sürgősségi inkontinenciára való tünetek esetén a tornához hozzátartoznak az akaratlagos vizelet-visszatartást segítő gyakorlatok is.

Megoldások sürgősségi inkontinenciára

A sürgősségi inkontinencia egyik jellemzője, hogy a vizeletvesztés feltartóztathatatlanul tör rá az érintettre. Hogyan lehet mégis kitolni a vizeletürítést?

Vizelési tréning

Viselkedésterápia segítségével. Egyik fajtája a vizelési tréning. A terápia első időszakában a szabályos, kétóránkénti vizeletürítésre kell figyelni. Ez a rendszeresség segít a hólyagizomzatnak, hogy gyakorolja a normális működés két fontos elemének, a telítődésnek és az ürítésnek a szétválasztását. Másrészt így biztos lehet benne az ember, hogy a sürgető inger jelentkezésekor nincs „veszélyes” mennyiség a hólyagban, ami már önmagában is segít az inger tudatos leküzdésében.

A következő feladat, hogy szakember segítségével kidolgozzuk azt a módszert, amellyel az ürítések közötti idő tudatosan meghosszabbítható. Jó szolgálatot tehet, ha naplót vezetsz arról, hogy mikor jelentkezett az inger, mennyi ideig sikerült ellenállni neki. A következő hólyagürítésig eltelő időt mindig csak egy picit kell kitolni, például úgy, hogy valamilyen relaxációs technikával eltereled a figyelmed, vagy igyekszel másra gondolni.

Toalett-tréning

A toalett-tréning főleg idős, demens betegeknél lehet hasznos, akik már nem tudják teljes tudatossággal irányítani napi tevékenységüket, ebben ápolók vagy családtagok segítségére szorulnak. Ők, ismerve betegük vizeletürítési szokásait, mindig megfelelő időben figyelmeztetik, hogy menjen vécére.

Pszichoterápia

A pszichoterápia azoknak segít, akiknél a kényszerítő inger konkrét helyzethez, körülményekhez kötődik. A terápiával felderíthető, hogy milyen konfliktus vagy érzelmi ok lehet a baj hátterében. Az úgynevezett mikciós napló (mikció = vizeletürítés) vezetése itt is jó szolgálatot tehet.

Biofeedback

A biofeedback nem helyettesíti, inkább kiegészíti az orvosi kezelést. A szó (ejtsd: biofídbek) biológiai visszacsatolást jelent, visszajelzést testünk folyamatairól. A módszer egyfajta célzott viselkedésterápia, eredményesen segíti a vizelési tréning hatékonyságát.

A kezelés célja, hogy tudatosítsa a vizelet-visszatartást segítő medencefenék-izomzat működését, és erősítse az izmokat. A megfelelő izmok működését jelző elektromos hullámokat kicsi, többnyire a hüvelyben vagy a medencefenék-izomzaton elhelyezett elektródákkal vezetik el. Az izmok feszülését, illetve összehúzódásait a készülék arányos erősségű, hallható hanggá vagy látható fényjelekké alakítja, ezzel egyértelmű visszajelzést adva a páciensnek. Hatékonyságát számos eset és tanulmány bizonyítja.

Leginkább stressz-inkoninenciánál segít, 6-10 alkalom után 70-80 százalékos a javulás, de sürgősségi inkontinenciánál is használatos. Nem mindenkinél válik be egyformán, 4-6 alkalom után kiderül, mennyire képes érzékelni és befolyásolni valaki a vizelet-visszatartáshoz fontos izmok mozgását. A jeleket produkáló, egyszerű készüléket a kezelőorvos írja föl, vagy biztosítja.

Elektrostimuláció

Az izomzat passzív mozgatással is edzhető. A fizikoterápia fegyvertárába tartozik az elektrostimuláció vagy TENS (transcutan electric nerv stimulation). A módszer a medence izomzatát elektromos impulzusok segítségével készteti összehúzódásra. Minél közelebb kerülnek az elektródák a hólyagot, a nemi szerveket és a beleket ellátó ideghez, annál hatékonyabb a kezelés. Ezért az izmok ingerlése általában a hüvelyben vagy a végbélben elhelyezett, kúpokba szerelt elektródákkal történik.

A rendszeres ingerléssel kiváltott izom-összehúzódások edzik, erősítik az izmokat. A módszert a gerincvelői hólyaggátló reflexek aktiválására is használják. A kezelés naponta kétszer 15-20 percen át tart, és 2-4 héten át alkalmazva egészen gyors gyógyulást eredményez.

Nagyon jó eredményeket lehet elérni vele stressz-inkontinencia esetén a lesüllyedt medencefenék izomzatát erősítő komplex kezelések részeként.

Relaxáció és jógagyakorlatok

Az inkontinenciás panaszokat fokozhatja a stressz és az idegesség. Ha tehát sikerül megnyugodni, lassítani a tempót, a tünetek is enyhülhetnek. A lazításon túl a jóga konkrét elemei is hasznosak lehetnek, mivel vannak olyan gyakorlatok, amelyek kifejezetten az altest vérellátását javítják, mások ezen izmokat erősítik. Nem kell rendszeresen jógáznod ahhoz, hogy ezeket a gyakorlatokat elvégezd. Minden olyan pozíció, melyben a medencetájék magasabban van, mint a szív, csökkenti a medencei izmok feszülését.

Háttal falnak támaszkodva ülj le, a talpak feküdjenek egymásnak. A háttal nyújtózz fölfelé, és igyekezz a combokat szétfeszíteni, hogy a térdek közelebb kerüljenek a földhöz. A gáttájék feszülésének enyhítésére tehetsz párnát a combok alá. 2-3 percig maradj így.

Feküdj hanyatt, a lábak hajlítva, talpak a földön. A kezeddel lehetőleg fogd meg a bokád, ha nem megy, hagyd mellette a földön. Emeld fel a feneked és a csípőd, próbáld meg a súlyt elosztani a lábad és a vállad között. A csípőd tartsd 30-60 másodpercig fönt, majd lazíts.

Háton fekve a lábad támaszd a falnak, a feneked alá helyezz párnát, és maradj így egy ideig.

A jógagyakorlatoktól valószínűleg nem szűnik meg a vizeletcsepegés, de az izomösszehúzással végrehajtható gyakorlatok enyhíthetik.