Étkezési tanácsok

Az inkontinencia minden szintjén fontos tudni, hogy bizonyos ételek és italok hozzájárulhatnak a vizeletvesztéshez, fokozhatják a kellemetlen tüneteket, így érdemesebb kerülni őket.

A vizelettartási problémákkal küzdők gyakran esnek abba a hibába, hogy minimalizálják a vízfogyasztást, remélve, hogy így megelőzhetőek a „balesetek”. Ez azonban nem jó taktika, mert a sűrűsödő vizelet nagyobb terhelést jelent a hólyag számára, ami így fokozza működését. Ugyanakkor a túlzott folyadékbevitel is kerülendő, így itt is az arany középút a legjobb választás: annyi folyadékot kell bevinni, amennyit az adott szervezet megkíván.

A folyadékok között vannak olyanok, melyeket jobb kerülni vizelethajtó hatásuk miatt. Az egyik legnagyobb kategória az alkoholtartalmú italoké: a sör, a bor és a röviditalok mind dehidratálják a szervezetet, növelik a vizeletkiválasztási mértéket. Emellett alkoholos befolyásoltság alatt nehezebben is kontrollálható a hólyagműködés, tehát dupla kockázatot vállal, aki ennek ellenére alkoholt fogyaszt.

A koffein is stimulálja a hólyagot, ezért a tea, a kávé és a kóla is tiltólistás – kivéve persze a koffeinmentes változat. A csokoládé is tartalmaz koffeint, de ez mértékkel fogyasztható napközben, estére viszont nem ajánlott.

Sokak által kedveltek a szénsavas üdítők és a gyümölcslevek, de ezen italok savasságuk miatt hiperaktív hólyagműködéshez vezethetnek. Kiiktatásukkal a gyomorégés kellemetlen tünetei is megszűnhetnek.

A folyadékok nagyobb csoportja mellett az ételek között is akadnak olyanok, melyeket érdemes kerülni inkontinencia esetén. Ilyenek például a gyümölcsök és a lédús zöldségek, a túlzottan fűszeres ételek és a mesterséges édesítők.

Gyógyszer szedése esetén szintén körültekintőnek kell lenni, mert bizonyos hatóanyagok szintén súlyosbíthatják az inkontinencia tüneteit.