Helyes étrenddel az inkontinencia ellen

Férfiakkal és nőkkel is megeshet, hogy nehezen tudják, tartani vizeletüket vigyázniuk kell, ne történjen velük kínos baleset, elcseppenés. Jó tudni, hogy ennek veszélyét az elfogyasztott ételek-italok is fokozhatják.

Egy szégyenlősen rejtegetett állapot: az akaratlan vizeletcsepegés

Alig mer elindulni hosszabb útra? Nem mer köhögni, tüsszenteni a futás vagy az ugrálással járó testmozgásra gondolni sem mer? Ön valószínűleg vizelettartási problémával, azaz inkontinenciával küzd.

Nincs egyedül a titkával!

Sokkal többen szenvednek ilyen panaszoktól, mint gondolná. Az intimitása miatt egyfajta szégyenként élik meg, nem mernek beszélni róla még szakembernek sem.

Újra meg újra el kell mondani, hogy a vizelettartási zavar ugyanolyan betegség, mint bármi más. Ha ilyen kellemetlenségeket tapasztal, mindenképpen mielőbb menjen el orvoshoz, de saját maga is sokat tehet az inkontinencia ellen, hiszen néhány egyszerű életmódi, étrendi változtatás segíthet elkerülni a kínos helyzeteket.

Igyon eleget!

Sokan legelőször arra gondolnak, hogy segíthet, ha kevesebbet isznak. A folyadékmegvonás nem megoldás, sőt, a vizelet besűrűsödése, pangása a kórokozók elszaporodásához a húgyhólyag irritációjához, húgyúti fertőzésekhez, gyulladásokhoz és egyéb rendellenességekhez vezethet.

Mi legyen a pohárban?

Inni tehát kell, de egyáltalán nem mindegy, mit. Kerülni kell minden olyan folyadékot, amely ingerelheti a húgyhólyagot: szénsavas ásványvíz, kávé, kóla, fekete tea, koffeintartalmú energiaitalok, mesterséges édesítőszereket tartalmazó italok.

Aki a kávézás szertartásáról nem tud lemondani, koffeinmentes vagy cikóriából, malátából készült pótkávéval helyettesítheti kedvenc italát.

A gyümölcsteákat bátran lehet fogyasztani, de a gyógynövények közül jó tudni, melyik főzetének van vízhajtó hatása, amely meggyorsíthatja a vizelet.

Ételek, amelyeket jobb kerülni

Nemcsak az italok, hanem az ételek között is vannak olyanok, amelyek vízhajtó hatásuk vagy a hólyagot irritáló összetevői miatt nem ajánlhatóak inkontinencia esetén.

Érdemes elkerülni a paradicsomos és általában a savas ételek ezeket, az erősen fűszerezett, „kétszer csípő” fogásokat. A zeller, az uborka, a görög és a sárgadinnye, a petrezselyem, a spárga, a cékla és a retek vízhajtó hatását pedig érdemes figyelembe venni az étrend összeállításakor.

Ellenőrizze testsúlyát!

Ha az inkontinencia tüneteit enyhíteni szeretné, tanácsos ellenőrizni, rendben van-e a testtömege. Az elhízás, a medencére nehezedő, jelentős túlsúly ugyanis hozzájárul a gátizmok, köztük a húgycsőnyílás záróizmának megnyúlásához, lazábbá, renyhévé válásához.