Így úszhatod meg szárazon a változókort

Ezt a pár szabályt és tanácsot követve megelőzheted az inkontinenciát, vagy küzdhetsz a vizeletszivárgás kellemetlenségei ellen. Ne hagyd, hogy a mindennapi életedet gátlások és szorongások keserítsék!

A változókor egyik nagy kellemetlensége az inkontinencia. Nem kell ezzel együtt élned, van rá megoldás!

Az inkontinencia civilizációs betegséggé vált a mozgáshiányos, ülőmunkát végző, gyógyszert szedő társadalmakban. Annak ellenére, hogy igen elterjedt, és életvezetési problémákat okoz, sokan titkolják, szégyellik.

Az inkontinencia nem kizárólag egészségügyi, hanem pszichoszociális probléma is, mivel a mindennapi tevékenységedben gátolttá, érzelmileg sérülékenyebbé, visszahúzódóbbá válhatsz, szexuális problémákkal küzdhetsz.

Mi okozhatja az inkontinenciát?

A gátizmok meggyengülésének különféle okai lehetnek.

  • Öröklött kötőszöveti gyengeség.
  • A menopauza idején a hormonális változások megváltoztatják a medence- és hasi tájék izmainak állapotát, ami inkontinenciát okoz.
  • Inkontinencia, tartós hormonhiányos állapotban is felléphet.
  • Az inkontinencia a testmozgás hiányával, a gátizomzat gyenge edzettségi fokával is összefüggésben áll.
  • A testsúlyfölösleg is megterhelheti a gátizomzatot, mely hosszú távon inkontinenciához vezethet.
  • Rosszul elvégzett nőgyógyászati beavatkozások és műtétek is okozhatják.
  • Hajlamosító tényező a többszörös hüvelyi szülés.
  • A vizeletürítés agykérgi szabályozás alatt áll, így minden olyan idegrendszeri károsodás, amely az adott izomzat működtetését érinti, előidézhet inkontinenciát.
  • Gyógyszerszedés mellékhatásaként is megjelenhet.
  • A neurózis, szorongás egyik tünete is lehet a váratlan helyzetekben fellépő stresszinkontinencia.

Az inkontinencia megelőzhető? Megelőzhető!

Annak ellenére, hogy sok tényező előidézheti, az inkontinencia a legtöbb esetben megelőzhető. Nem szükséges a kellemetlenségekkel együtt élned, ha az alapvető dolgokra és tanácsokra gondot fordítasz.

Figyelj az életmódodra!

A mozgáshiány az elhízás komoly rizikófaktor könnyebben kialakul az inkontinencia. A rendszeres testmozgás akkor is fontos, ha olyankor fokozottabb a vizeletvesztés, de fontos, hogy a sportok közül olyat válassz, amely nem jár alhasi megerőltetéssel.

Az akaratlan vizeletvesztés szempontjából a nem ajánlottak az atlétikai sportok, a kosárlabda, a röplabda, a szertorna, az aerobik, a kocogás, a súlyemelés és a lovaglás.

A legjobb olyan mozgásfélét választani, ami kedvezően hat az izmok állapotára anélkül, hogy azokat megerőltetné: pl. úszás, kerékpározás, korcsolyázás, síelést, vagy a tánc.

A leghasznosabb ezenfelül, ha napi szinten gyakorlod az intim tornagyakorlatokat (Kegel-gyakorlatok), amelyek a gátizom erősítésére szolgálnak.

Étkezz rendesen!

A csípős és savas ételek, italok, valamint a káros szenvedélyek sem tesznek jót az inkontinenciával küzdőknek. Sem a túlzott alkohol- vagy kávéfogyasztás, sem a dohányzás nem segíti elő a gyógyulást.

Gyógyeszközök használata az inkontinencia megelőzésében, kezelésében

Vannak olyan gyógyászati eszközök, amelyek megkönnyítik az inkontinenciával járó mindennapi kellemetlenségeket.

  • Pesszárium: ez egy merev gyűrű, amely a hüvelybe felhelyezve viselhető. Segít a hólyag alátámasztásában, ezáltal megakadályozza a vizeletszivárgást.
  • Húgycsőtampon: ez egy húgycsőbe felhelyezhető tampon, amely dugóként akadályozza meg a vizeletcsepegést. Mindennapi használtra nem, csak bizonyos alhasi erőkifejtést igénylő tevékenységekhez ajánlott.
  • Inkontinenciabetétek: megoldást jelent az inkontinencia kellemetlenségeinek enyhítésére a szagsemlegesítéssel és a kényelmes formakialakítással.

Fontos a szexuális élet

Ha rendszeres nemi életet élsz, az orgazmus edzi is a vizelettartásban érintett PC-izmaidat. A nemi élet korai megkezdése, a gyakori fertőzéses megbetegedés és a gyakori partnerváltás azonban az inkontinenciának kedvez. Az intim torna segítségével még a szexuális élet is jobbá és élvezetesebbé tehető, amellett hogy az inkontinenciára jó hatással van.