Inkontinencia a mindennapokban

Az inkontinencia tüneteit tapasztalók első két gondolata jellemzően a „miért” és a „hogyan tovább”, azaz: miért pont velem történik ez, és hogy folytassam így a megszokott életemet?

Először is fontos kihangsúlyozni: az inkontinencia igen gyakori probléma, mind a nők, mind a férfiak körében, ráadásul bármilyen korosztályt érinthet. Nagyobb eséllyel tapasztalnak vizeletcsepegéses tüneteket terhes vagy nemrég szült nők, prosztatagondokkal küzdő férfiak, illetve nők a menopauza idején, és sajnos gyakorta előfordul idős korban is, amikor az izmok veszítenek erejükből és rugalmasságukból. A pontos okokat csak szakorvosi vizsgálattal lehet feltárni, azonban az életminőség fenntartásáért illetve javításáért a beteg is sokat tehet.

Az inkontinencia legjobb eseteiben – amik igen gyakoriak – néha elegendő változtatni rossz szokásainkon vagy nem megfelelő életmódunkon, és máris érezhető javulás áll be a vizeletcsepegés terén. Sok koffeintartalmú italt fogyaszt? A nagyon fűszeres ételeket kedveli? Túlsúlyos? Dohányzik? Stresszes életmódot folytat? Ha a kérdések közül bármelyikre igen a válasz, máris lehet, hogy talált egy súlyosbító tényezőt vagy akár magát a kiváltó okot. Ha több kérdésre is pozitív a válasz, érdemes pontról pontra venni őket, hogy kiderüljön, melyik lehet felelős az inkontinenciáért. Nem várható azonnali eredmény, de ha hetek múlva sincs változás a vizeletvesztéssel kapcsolatban, akár szervi baj is állhat a háttérben, így mindenképp szükséges a célzott szakorvosi vizsgálat.

Bármilyen típusú inkontinencia és bármilyen mennyiségű vizeletvesztés esetén érdemes beszerezni speciális betétet, amelyet kifejezetten ilyen célra fejlesztettek ki. Ezek a betétek a külső szem számára észrevehetetlenek, ám jóval nagyobb nedvszívó képességűek, mint a tisztasági betétek, ezáltal teljes biztonságot nyújtanak viselőjüknek. Egyenként csomagolva mindig kéznél tarthatóak, könnyen cserélhetőek és a kellemetlen szagokat is magukba szívják.

Az inkontinenciában szenvedőknek nem kell lemondaniuk a mindennapi örömökről. Kis odafigyeléssel és tervezéssel ugyanúgy élhetik mindennapjaikat, mint a probléma megjelenése előtt. A nadrág legyen könnyen levehető, csakúgy, mint a fehérnemű. Jellemző hiba, hogy a beteg kevesebb vizet iszik, azt gondolva, hogy ezzel megelőzhető a probléma. Ez tévhit, inkontinencia esetén is nagyon fontos a megfelelő mennyiségű (2-3 liter) folyadék, lehetőleg tiszta víz fogyasztása. A koffeint, az alkoholt és a szénsavas üdítőket kerülni kell, ezek felerősíthetik a tüneteket.

Érdemes megfigyelni, hogy nagyjából milyen időközönként jelentkezik a vizelési inger – egyrészt ez az orvos számára is értékes információ, másrészt erre figyelve elkerülhetőek a kellemetlen helyzetek. Az erősen fűszeres ételek kerülendők, és nem árt figyelembe venni bizonyos ételek vízhajtó hatását (például uborka, dinnye stb). Ez utóbbi csoport ételei nincsenek tiltólistán, ám utazás vagy lefekvés előtti fogyasztásukat jobb elkerülni.

Ha az étkezési szokások megváltoznak, jelentős javulás állhat be – mind az inkontinencia, mind az életminőség terén. Gyakran lehet felelős a vizeletcsepegésért a túlsúly, ami jó eséllyel szintén a nem megfelelő étkezési szokások eredménye, így két probléma is kiküszöbölhető a változtatással. Az alapszabályok betartásával, gátizomtornával és megfelelő betét használatával az inkontinencia tünetei jelentősen csökkenthetők, akár meg is szüntethetők, az életminőség pedig újra olyan szinten lesz, mint a probléma megjelenése előtt.