Inkontinencia és mozgás

Az inkontinenciának bár több különböző fajtája és számtalan okozója ismert, alapvetően a vizeletvisszatartás képességének sérülését vagy elvesztését jelenti.

Az akaratlan vizeletcsepegés megnehezíti a mindennapokat, a betegek pedig igyekeznek minden olyan szituációt kerülni, ami extra rizikófaktort jelenthet. Ez nagyon sokszor inkább rossz, mint jó, ugyanis szakorvosi vélemény nélkül gyakran tévesen ítélik meg, mit szabad és mit nem.

Jellemző például, hogy drasztikusan korlátozzák a napközbeni folyadékbevitelt, abban bízva, hogy így megelőzhetik az akaratlan vizeletvesztést. Ez tévhit, sőt, a vizelet besűrűsödése miatt többet árt, mint használ, hiszen extra terhelésnek teszi ki a húgyhólyagot. Hasonló hozzáállás figyelhető meg a mozgással kapcsolatban is: a betegek azt hiszik, minden mozgásforma káros és kerülendő, hiszen az erőkifejtéssel megint csak nő a vizeletvesztés lehetősége.

Ez sem alaptalan félelem, fontos azonban leszögezni, hogy bizonyos tornagyakorlatok kifejezetten kedvezően hatnak az inkontinenciára, enyhítik vagy akár teljesen megszüntetik a kellemetlen velejáróit. A nehéz, megerőltető mozgásformákat, mint például a súlyzós gyakorlatok, vagy bármilyen egyéb edzéstípust, ahol a hasi nyomás megemelkedik, természetesen kerülni kell. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az inkontinenciával küzdőknek le kell mondaniuk a mozgás öröméről! A megfelelő elővigyázatossággal és az ideális módszer kiválasztásával újra teljes élet élhető.

Ajánlottak a különböző kímélő tornák, melyek nem igényelnek túl nagy erőkifejtést – ezek kiválasztásánál érdemes az orvos mellett az oktatóval is konzultálni. A legjobb megoldás a direkt erre a célra kifejlesztett gátizomtorna, melynek segítségével nagy mértékben javítható az izmok működésének hatékonysága. A torna nem bonyolult és nem is megerőltető, ráadásul szinte bárhol észrevétlenül végezhető. A szakértők egybehangzó véleménye alapján mind férfiaknál, mind nőknél nagyon hasznosak lehetnek ezek a gyakorlatok, ráadásul a javulás kortól függetlenül tapasztalható.

Mi tarthatja tehát vissza az inkontinenciában szenvedőket ettől a tornaváltozattól? Egyrészt félnek, hogy megerőltető, és így többet árt, mint használ. Félnek az esetleges kudarctól (fontos tudni, hogy a gátizomtorna valóban nem minden esetben működik, de az érintettek 70%-a javulást tapasztal a rendszeres gyakorlás után).

Szintén eltántoríthatja őket az, hogy a gyakorlatok nem hoznak azonnali eredményt, a pozitív változások csak hónapok múlva jelentkeznek. Mindezek azonban nem szabad, hogy bárkit is elriasszanak: a gátizomtorna egy jól bevált, hatékony módszer az inkontinencia tüneteinek enyhítésére. Kortól és erőnléti állapottól függetlenül gyakorolható, és mivel semmilyen különösebb előkészületet nem igényel, bárki végezheti szinte bárhol. Ebben rejlik egyik legnagyobb előnye: szemben más mozgásformákkal itt nem lehet kifogás az időhiány, hiszen a tv előtt ülve, vagy akár az irodában dolgozva is működik a gyakorlás.

További tanácsokat és célzott segítséget nyújt Core-Wellness programunk, mely ingyenes és bárki számára komplex megoldást jelenthet.