Klimax és inkontinencia

Ami természetes, azt nem kell szégyellnünk

A menopauza elkerülhetetlen a nők életében, és sajnos megannyi nehézséggel jár együtt mindamellett, hogy az idő múlására, testünk öregedésére emlékeztet, ami sosem kellemes. A változó kor általában 45 és 55 éves kor között köszönt be, de előfordulhat akár 40 éves kor előtt is, amikor a szervezet ösztrogén szintje lecsökken. Számos tünettel jár ez együtt, melyek már a ciklus kimaradása előtt is megjelenhetnek: ilyenek a hőhullámok, hüvelyszárazság, alvászavar, szorongás, ingerlékenység, csökkenő nemi vágy, memória és koncentrációs képességek zavara, valamint az inkontinencia is.

Ha a klimax bekövetkezik, az ösztrogén szint lecsökken, ami számos területre hatást gyakorol a női testben. A hüvelyi szövetek ennek hatására veszíthetnek rugalmasságukból, a húgycső fala elvékonyodhat, és a medencefenék, gát izmai is gyengülni kezdenek.

Leggyakrabban a következő ”hólyagproblémákkal” kell szembenéznie a menopauzán áteső nőknek:

  • Stressz inkontinencia: néhány csepp vizelet vesztése erőlködés, nevetés, tüsszentés hatására.
  • Késztetéses inkontinencia: amikor váratlanul és gyorsan támad vizelési ingerünk, és talán nem is mindig sikerül időben eljutnunk a toalettre.
  • Fájdalmas vizelés: a menopauzán áteső nők nagyobb eséllyel kapnak el húgyúti fertőzéseket, mely szintén igen kellemetlen lehet.

A fentiekből talán már látható, hogy az inkontinencia nem válogat, nagyon gyakran és többféleképpen van jelen a menopauzán átesett nők életében. Éppen ezért nincs okunk szégyenkezni miatta, habár komoly lelki problémákat okozhat, hogy megannyi dolog változik a testünkkel kapcsolatosan. Pszichésen is elgyengülhetünk, ezért önbizalmunk is padlóra kerül, de nem szabad beletörődnünk életminőségünk romlásába.

Mit tehetünk, ha nem akarunk belenyugodni a sorsunkba?

Ugyan az öregedés megállíthatatlan folyamat, de jelei gyakran palástolhatóak, a folyamatok lassíthatóak. Így van ez az inkontinenciával is, nézzük csak meg, mit tehetünk ellene:

Tornázzon, erősítse a mélyizmokat!

    Ha gyakorlatsort keres, nézzen el: ide.

Ügyeljen a körültekintő folyadékbevitelre!

    Kerülje a kávét, teát, szénsavas italokat és az alkoholt, maradjon a tiszta víznél. Így megfelelő támogatást nyújthat szervezetének, de nem telíti el feleslegesen húgyhólyagját. A koraesti-esti folyadékbevitelre különösen ügyeljünk, kiváltképp akkor, ha éjjel túl gyakran járunk WC-re.

Tartsa egészséges testsúlyát!

    A menopauza miatt különösen nehéz lehet, de kiemelten fontos, hogy ne hízzunk túl sokat, hiszen ezáltal feleslegesen, túl nagy nyomást helyezünk hólyagunkra.

Időzítse a WC-re járást!

    Ha ügyel arra, hogy például óránként egyszer járjon ki a mosdóba, segítheti a húgyhólyag izmainak erősítését is. Ha az időbeosztás hatására javulást tapasztal, próbáljon egyre ritkábban kimenni, egyre hosszabbra nyújtani a két vizelés közti időszakot, így edzheti záróizmait.

A fentiek mellett természetesen igen fontos, hogy az inkontinenciával járó jeleket palástolhassuk, hogy ne kerüljünk kínos helyzetbe mások előtt. A linkre kattintva megtudhatja, mit tegyen, ha csurran-cseppen: itt.